onsdag 29. juli 2009

Sølvgruvedag!

I dag stod jeg opp i ett-tida. Så dro vi til GameStop på Stortorvet. Der kjøpte jeg Fatso, Harry Potter 1 og Agent Cody Banks 2. Så dro vi til Saggrenda. Det er der sølvgruvene ligger. Vi komm sju minutter forsent til gruvetoget som gikk kl. 1500. Men det skulle gå ett kl. 1600. Så mens vi ventet gikk vi til en plass der man kan hakke ut sitt eget sølv. Så jeg fikk et par sølvklumper i lomma. Etter det gikk vi til en sånn liten sylinderformet dings. Der kunne man slå ut en mynt. På en måte. En dame som jobber der kom og la en slagt gullmynt uten mønster inni den. Så fikk jeg en metall-klubbe-hammer.. Så var det bare å slå så hardt jeg klarte. Dermed fikk jeg en sølvgruvemynt :PSå gikk vi til Gift-shopen. Der hadde de mye rart! De hadde alt fra vikingefigurer, smykker og steiner til t-skjorter, ringer, paraplyer og armbånd. Jeg kjøpte et lite kosedyr som skulle forestille en flaggermus. Den var ikke stor men den var fin. Og det var magneter i vingene. Mwn den kostet faktisk 90 kr!
Så kjøpte pappa en paraply og en liten flaske med vann inni og ekte gullkorn. Og det var mange turister der, både fra Norge, Tyskland, USA og jeg så tilogmed en inder. MED turban på hodet! Hehe, jeg måtte le da.

Da vi kom ut igjen gikk vi for å kjøpe billetter til gruvetoget. Vi hadde vogn nr. 9. Jeg fikk med grønne ørepropper fordi toget bråkte så mye (H)
Da vi kom bort til toget viste det seg at turban-mannen også skulle være med toget. Pappa syntes at han var så morsom siden han hadde langt, hvitt julenisseskjegg og rosa turban. Så han var fast bestemt på å få et bilde av han. Forfra.
Da vi satt oss inn i togvogna var det liten plass! Det var åtte små klappseter. Ca. like stor som en firkantet musematte. Og vi skulle dele vogna med en dansk familie. Jeg følte meg som en sardin på boks.

15 minutter senere var vi kommet fram til ankomsthallen i gruva. Vi fikk en guide som heter Sjur som skulle vise oss rundt. Turban-mannen var også der. Og før vi gikk inn måtte vi ha på oss hjelmer. Gule gruvehjelmer. Turban-mannen slapp hjelm xD
Det første vi fikk se da vi gikk inn i gruva var en "heis". Den var bygd i 1923 (tror jeg det var). Det er sykt og se at fem stykker skulle stå i en sånn fæling. Så gikk vi videre til en annen heis som ble bygd i 1881. Den var verre fordi det var over 300 meter ned og de skulle hoppe ned på små treplater hele veien. Men nå gikk den bare 20 meter ned fordi grunnvannet hadde steget. Ja jeg får med meg en del!

Så var det masse forskjellige stopper vi hadde der han fortalte masse. Foreksempel at det var 4000 arbeidere der og halvparten av dem var tyskere. Og det var mye mer.

Selve omvisninga tok ca. 1 og en halv time. Da vi kom ut tilbake til ankomsthallen var jeg en av de første. Derfor var jeg så heldig å se når turban-mannen kom. Han hoppet over dørstokken mellom gruva og hallen. Og nevnte jeg at han var gammel? xD Kanskje 60-70 år.

Pappa var en av de siste ut. Bortsett fra en gammel dame som måtte gå med stokk og han fyren som måtte gå bakerst hele tiden for å passe på at ingen rømte.
Pappa sa han var bakerst for å få et godt bilde av turban-mannen og for å plukke litt stein. Han sa at turban-mannen kastet et par blikk mot han og ble litt mistenksom siden han alltid ble tatt bilde, men det ble mange latterfulle bilder.
Så begynte vi de 15 minuttene ut igjen.

Da vi kom ut dro vi til Stortorvet. Jeg hadde lommeboka med denne gangen. Og dermed klarte jeg å bruke opp nesten alle pengene mine. Jeg kjøpte klær og filmer (Jump In med pappcover, Don Juan de Marco, Harry Potter 2 og Kopps). Btw, så er Kopps en elendig film.
Så nå har jeg nesten ikke penger igjen.

Da vi kom hjem etter det fatale Stortorvet-besøket skulle vi spise middag. Bra for meg som ikke hadde spist i dag og klokka var halv åtte (på kvelden). Men så skulle vi ha hamburgere (>.<)
Jaja. Jeg så Harry Potter. Og nå sitter jeg her på nettby, missbimbo, facebook og bloggen. Og ved siden av meg har jeg telefonen og som i går hører jeg på den musikken.

Så nå skal jeg se en film (hvis det går, dvd-spilleren er helt mongo. Den ble kjøpt i 2005 og det sier vel litt). Så skal jeg forhåpentligvis sove.

I morgen skal vi kanskje på Go-cart. Og på fredagen til Tusenfryd. Og lørdagen kommer jeg hjem. Jeg gleder meg til å se Pooshan <3

Jaså, den spissrumpede skotske orangutangen med gulrotfjes vil ha evnukker, hva?

Ingen kommentarer: